Jesteś tutaj: Aktualności » Archiwum » O informowaniu o wyborach w ISP
Piątek, 18 października 2013 r.
15 października 2013 r. reprezentanci Centrum Studiów Wyborczych UMK: Agata Pyrzyńska oraz Paweł Raźny uczestniczyli w seminarium zorganizowanym przez Instytut Spraw Publicznych w Warszawie pt. „Wybieraj nie tylko wójta, czyli jak informować o wyborach samorządowych?”. W trakcie spotkania przedstawiony został raport autorstwa Marty Gałązki oraz Adama Sawickiego dotyczący informowania o wyborach samorządowych.
Autorzy raportu przedstawili, jak kształtuje się kwestia informowania o wyborach samorządowych przez władze lokalne, Państwową Komisję Wyborczą, organizacje pozarządowe oraz samych kandydatów.
W pierwszym przypadku wskazano, iż głównymi sposobami informowania o wyborach samorządowych są obwieszczenia oraz informacje publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Zaproponowano, by zmobilizować samorządy do podjęcia aktywniejszych działań informacyjnych, chociażby poprzez zobowiązanie ich do rozsyłania broszur informacyjnych do każdego wyborcy.
W odniesieniu do Państwowej Komisji Wyborczej autorzy ekspertyzy podkreślili, iż organ ten wywiązuje się z ustawowo nałożonych obowiązków. Wysunięto jednakże postulat, aby PKW zacieśniła współpracę z organizacjami pozarządowymi w zakresie informowania o wyborach.
Wskazano także na trzy sposoby prowadzenia działań informacyjnych przez organizacje pozarządowe:
Podkreślono przy tym, iż ważne jest nie tylko prowadzenie kampanii promującej udział w wyborach, ale także informowanie o tym, na kogo wyborca możne oddać swój głos.
W odniesieniu do informowania o wyborach przez samych kandydatów, autorzy raportu zauważyli, iż najpopularniejszym sposobem jest dystrybucja ulotek promujących osoby kandydujące w wyborach oraz projekcja spotów wyborczych. Przytoczono przy tym dane wskazujące, iż w kampanii poprzedzającej wybory samorządowe w 2010 r. tylko 21% respondentów uznało, że uzyskało informacje przydatne. W ramach rekomendacji autorzy podkreślili więc, iż partie polityczne i komitety wyborcze w większym stopniu winny skupić się na szerszym informowaniu o poszczególnych kandydatach, nie tylko podając ich imię, nazwisko i wykonywany zawód, lecz także takie informacje jak doświadczenie, czy program polityczny kandydata. Wskazane jest, aby kandydaci informowali również o terminach i procedurach głosowania.
Na zdjęciu od prawej autorka raportu Marta Gałązka z Agatą Pyrzyńską fot. P. Raźny